Næste:
Næste:

Ny hjemmeside giver uvildige råd om elbiler

Elbilviden.dk tilbyder én samlet indgang for private forbrugere, virksomheder og offentlige institutioner, der vil have viden om køb, ejerskab og brug af elbiler

 

Hvor kan jeg lade den op? Hvor langt rækker batteriet, og er den overhovedet mere miljøvenlig end benzin- og dieselbiler? Spørgsmålene og overvejelserne er mange, når det kommer til elbiler, og mange bilejere har sikkert opgivet at finde svarene i en jungle af myter og holdninger.

Men med et presset klima og en målsætning om 70 procents reduktion af CO2-udledningen i 2030 er én ting sikkert. Elbilerne er kommet for at blive! Behovet for fakta har derfor aldrig været større, og derfor har Copenhagen Electric i Region Hovedstaden sammen med staten, landets øvrige regioner samt en kreds af offentlige og private partnere lanceret en ny hjemmeside med faktuel viden om at købe, eje og bruge en elbil.

Vi skal have fakta på bordet, så alle danskere kan få at vide, hvad der er op og ned

”Vi er rigtig glade for den store opbakning, der har været fra partnerkredsen til at gøre elbilviden.dk til virkelighed. Med afgiftsomlægninger for personbiler lige om hjørnet, forventer vi, at salget af elbiler vil tage fart. Derfor kommer elbilviden.dk på det helt rigtige tidspunkt og leverer uvildig information til de mange bilkøbere, der netop nu overvejer, om de skal kaste sig ud i et grønt bilkøb,” siger Chefkonsulent Kathrine Fjendbo Jørgensen fra Copenhagen Electric, Region Hovedstaden.

Fremtiden er elektrisk

Det er kun få uger siden, at Folketinget vedtog en politisk aftale om at øge målet for antallet af elbiler i 2030 til 750.000 grønne person- og varebiler, og hjemmesiden skal derfor gøre det nemmere og tryggere at købe elbil.

”Fremtiden er elektrisk, og elbilismen kommer til at eksplodere. Mange danskere skal i de kommende år udskifte fossildrevne biler med elbil. Jeg er naturligvis stolt over, at Region Hovedstaden står samlet med alle regioner, relevante statslige myndigheder og elbil- og ladebranchen omkring denne satsning. Det vidner om, at vi har ramt noget vigtigt med hjemmesiden. Transportsektoren står for en tredjedel af Danmarks klimabelastning, og derfor skal elbiler være med til at sætte turbo på den grønne omstilling,” siger Jens Mandrup, formand for Trafikudvalget i Region Hovedstaden.

Hjemmesiden gør det nemmere at vælge bil

Den nye tjeneste henvender sig til private forbrugere, virksomheder og offentlige kunder og er den første af sin slags i Danmark.

Danmarks bilkøbere står netop nu og overvejer, om de skal købe elbil. Derfor har Region Hovedstaden og en række partnere valgt at gå sammen om at gøre det valg lidt nemmere. Elbilviden.dk leverer uvildig viden om elbiler, ladeinfrastruktur og meget andet, som gør det nemmere at træffe det korrekte valg, når der skal købes elbil.

”Indtil nu har de mange interessenter enkeltvis formidlet viden med deres kommercielle vinkler, men der har manglet én fælles stemme, som trods forskellige kommercielle interesser kan fremlægge uvildig viden og fakta om elbiler og ladestandere. Vi skal have fakta på bordet, så alle danskere kan få at vide, hvad der er op og ned,” siger Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Landsdækkende kort med ladestationer

På Elbilviden.dk. kan kommende elbilejere bl.a. bruge et landsdækkende kort med ladestationer, som til enhver tid er opdateret med nye og/eller fjernede ladestationer i Danmark.

Det er første gang, alle ladestationer i Danmark vises i et og samme kort med mulighed for at søge på konkrete adresselokationer og benytte GPS navigation.

”Det er helt nyskabende, at vi har et landsdækkende ladekort med GPS-navigation, så alle elbilejere kan få et samlet overblik over ladestandere i Danmark,” fortæller Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Informationer om alle typer af elbiler
Med udsigten til en grønnere transport i de kommende år, vil der være et stort behov for information om elbiler, ladning af elbiler og konkrete råd til den grønne omstilling efter 120 år med benzin- og dieselbiler.

Elbilviden.dk har derfor også en søgefunktion med alle elbiler på det danske marked, hvor man kan se priser og få fakta om alle typer af elbiler, rækkevidde, registrerings- og ejerafgifter.

”Vi taler ikke fossile biler ned og sammenligner heller ikke elbiler med benzin- og dieselbiler, men vi fremlægger fakta, og så må forbrugerne tage stilling til, hvad de vælger at køre i, men det er vigtigt, at folk har den viden, der skal til for at tage et kvalificeret valg” siger Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Råd og vejledning om installationen

Privatpersoner kan få stor nytte af siden, når de vil blive klogere på afgifter, priser og rækkevidde på elbilmodeller, og de kan også få gode råd om, hvilke krav der gælder, når de vil installere en ladeenhed ved huset eller i boligblokken.

”Elbilviden.dk skal klæde bilkøberen på til at tage de helt rigtige valg, når det kommer til elbiler. Der er mange ting, der skal overvejes. Det kan være pris, lademuligheder, rækkevidde, miljø og meget andet. Alle disse spørgsmål har partnerkredsen sørget for at give nogle uvildige og neutrale svar på,” siger Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Guide til virksomheder

Mange virksomheder overvejer at skifte bilflåden ud med elbiler, da det både nedbringer driftsomkostninger og CO2-udledningen. Men det kan virke uoverskueligt at komme i gang, og elbilviden.dk hjælper derfor gerne virksomheder med information om elbiler og opladning. Hjemmesiden giver også inspiration til, hvordan I kan gribe det an, og hvad andre virksomheder har gjort.

På elbilviden.dk kan store og små virksomheder også få et overblik over muligheder for tilskud, og hvilke krav der gælder for at have elbiler som firmabil.

”Virksomhederne kan se, hvordan elbiler påvirker driftsøkonomien, og de får overblikket i forhold til infrastruktur og ladning af elbiler,” siger Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Ladestrategi til kommuner

Hjemmesiden giver også kommuner idéer til en såkaldt ladestrategi, viden om lovrammer, operatører på markedet samt køb og udbud af ladeinfrastruktur, som skal rulles ud i en hel kommune.

En ladestrategi for kommuner vil f.eks. indeholde overvejelser om tilgængeligheden til ladestandere, geografisk spredning og byæstetik, men også muligheder for kabelføring, samt kapacitet og el-infrastruktur i samarbejde med kommunernes forsyningsselskaber. Gode råd til at komme i gang med arbejdet i kommunerne findes også på Elbilviden.dk.

6 myter om elbiler:

Myte 1: Elbiler forurener lige så meget som brændstofbiler

Det er ikke korrekt. Ifølge Klimarådets uafhængige eksperter udleder elbiler omkring halvt så meget CO som en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil i løbet af hele bilens levetid fra produktion over brug til skrot. Det skyldes især, at elbiler ikke udleder CO, når de kører. Der udledes dog COi produktionen af elbiler, batteri og strøm.

Myte 2: Elbiler er dyrere end brændstofbiler

Det er ikke korrekt i det lange løb. En elbil er som regel lidt dyrere at købe end en tilsvarende benzin- eller dieselbil. De ekstra omkostninger bliver imidlertid vejet op af lavere driftsomkostninger.

Myte 3: Det er svært at finde lademuligheder til sin elbil

Det er ikke korrekt. Der er mange muligheder for at lade din elbil op. Der er tusindvis af ladestandere rundt omkring i landet.

Det kan være nemmere at finde en ladestander i byerne – og der kan være lidt længere mellem dem i landområder, men du kan også lade op derhjemme. Det giver dig endda fleksibiliteten ved en nyopladet bil hver morgen. Nogle arbejdspladser tilbyder også lademuligheder.

Myte 4: Elbiler kan kun bruges til bykørsel

Det er ikke korrekt. Rækkevidden på elbiler er blevet meget bedre over de seneste år, og i dag kan elbiler, afhængig af model, størrelse og kørestil, køre mellem 200 og 600 kilometer på en opladning. Det vil sige, at den også kan tilbagelægge lange stræk på motor- og landevej.

Der bliver hele tiden udviklet nye og bedre modeller, der har en større rækkevidde. Den gennemsnitlige danske bilist kører 39 kilometer om dagen. I praksis er moderne batterier derfor rigeligt til den daglige kørsel.

Myte 5: Det er dyrt at få serviceret sin elbil

Det er ikke korrekt. De fleste elbiler har samme serviceinterval som brændstofbiler, men der er væsentlig færre mekaniske komponenter, der slides, og der er for eksempel ingen motorolie.

Bremserne slides mindre, da elbilen bremser ved at lade strøm tilbage på batteriet – derved bruges de fysiske bremser meget mindre. Bremserne skal dog stadig renses og smøres.

Dine udgifter til service og vedligehold vil sandsynligvis være lavere til en elbil end for en brændstofsbil.

Myte 6: Batteriet i en elbil holder ikke længe

Det er ikke korrekt. De fleste producenter giver otte års garanti på elbilbatterier.

Batterier i elbiler produceres altså med en forventning om, at de sandsynligvis vil holde i hele bilens levetid afhængig af bilens brug.