Næste:
Næste:

Folk har fået øjnene op for el-bilen

Danskerne har i den grad fået øjnene op for de mange fordele og lavere omkostninger ved el- og hybridbiler, lyder det fra Bilgruppen i Roskilde, hvor el – og hybridbiler i dag udgør 80 pct. af salget.

Lavere afgifter og færre løbende udgifter. Det er blot nogle af de fordele, der er ved at skifte fra benzin- eller dieselbil til elbil eller hybridbil. Og danskerne er for alvor ved at tage el- og hybridbilerne til sig, mærker man hos Bilgruppen i Roskilde, der på halvandet år er gået fra næsten kun at sælge biler, der kører på fossile brændstoffer, til at 80 pct. af de biler, de sælger, enten er elbiler eller hybridbiler.

»Salget af el- og hybridbiler har fået fuld fart her i Norden, og Danmark er et af de lande, der tager rigtig godt ved, når det kommer til el-biler«, siger Mikkel Jacobsen, der er indkøbsdirektør i Bilgruppen.

»Mange har fået øje på de mange fordele, der er ved el og hybridbiler, og vil også gerne signalere, at de er med på den grønne omstilling og gør noget for miljøet. Det kan vi tydeligt mærke«, tilføjer han.

»Nu er stort set alt det, jeg sidder og køber ind og har øje på, hybrid og elbiler – vi skænker næsten ikke dieselbiler eller benzinbiler en tanke«

For blot halvandet år siden koncentrerede Bilgruppen sig om biler med fossile brændstoffer.

»Men nu er stort set alt det jeg sidder og køber ind og har øje på, det er hybrid og elbiler – vi skænker næsten ikke dieselbiler eller benzinbiler en tanke. Vi har taget hele den grønne omstilling til os, og vi mener, at vi tager et vist ansvar i samfundet og bidrager til den grønne agenda – bl.a. ser vi i øjeblikket ind i en aftale med, at vi planter et træ, hver gang vi sælger en bil«, lyder det fra Mikkel Jacobsen.

Han oplever, at selv de mest hardcore fossilbil-entusiaster går over til el-biler, når først de har prøvet en og set og mærket de kvaliteter, de har. Og Bilgruppen tager ofte en dialog med en kunde, der er i tvivl om fordelene ved en elbil eller hybridbil, hvor sidstnævnte er en bil, der både kører på el og fossile brændstoffer.

Stort set ingen kabinestøj og sjove køreegenskaber

»Det er i høj grad lydløsheden i en elbil, der vinder mange over. Der er stort set ingen støj i kabinen, når man kører i en stor elbil, og man har en jævn acceleration, hvilket skyldes, at der ikke er gearskift i elbiler. De er fantastiske at køre i – det er lidt som en radiobil«, siger han og tilføjer: »Og der er mange muligheder for apps i en større elbil – det er lidt som en Ipad på fire hjul«, siger Mikkel Jacobsen, der fortæller, at de i Bilgruppen sælger alt inden for hybrid- og elbiler. Lige fra de mindste biler til store Audier og Teslaer.

Og så er der de lavere afgifter og den langt lavere vedligeholdelse af motoren, påpeger indkøbsdirektøren i Bilgruppen. »Der er ingen afgift på en elbil op til en pris på 500.000 kr., hvilket betyder, at en bil, der ellers ville koste 6-700.000 kr. kan erhverves for 3-400.000 kr. med det samme udstyr. En elmotor skal heller ikke have service som en fossilbil, den skal ikke have skiftet olie, og det er få opdateringer og bremser, der skal vedligeholdes«, siger Mikkel Jacobsen.

Og mange el-biler har tre eller fem års serviceaftaler - hvilket er meget attraktivt, fastslår han.

»Salget af el- og hybridbiler har fået fuld fart her i Norden, og Danmark er et af de lande, der tager rigtig godt ved, når det kommer til el-biler«. siger Mikkel Jacobsen, der er indkøbsdirektør i Bilgruppen. Foto: Bilgruppen.

Kan køre 300 - 600 kilometer på en opladning

Noget som mange, der overvejer at købe elbil, bekymrer sig om, er antallet af ladestandere, og hvor langt man kan køre på en opladning. Men der er ikke grund til bekymring, lyder det fra Mikkel Jacobsen. Han mener, at infrastrukturen med ladestandere fungerer og kun vil blive bedre, og så kan en elbil oplade til at køre 300 - 600 kilometer i gennemsnit på en opladning.

»Mange føler, at de måske ikke kan køre langt nok på en opladning, men hvor mange kører 300 -600 kilometer om dagen? Det er der ikke ret mange, der gør. De fleste kan nøjes med at oplade et par gange om ugen, og mange har en ladestander derhjemme«, siger Mikkel Jacobsen, der påpeger, at opladning er billigere end benzin - gennemsnitligt 50 øre mindre per kørt kilometer.

»Man når langt med 20 min. opladning ude i det offentlige – specielt på lynoplader. Når man besøger en benzinstation for at tanke op med fossile brændstoffer, så tager det også nemt lige noget tid, skal man tænke på«, siger Mikkel Jacobsen fra Bilgruppen.

Han fortæller endvidere, at der flere steder er gratis parkering til elbiler – for at fremme brugen af elbiler.