Næste:
Næste:

Tør du udfordre dig selv?

Et ophold på Ranum Efterskole College giver oplevelser og minder for livet. Man møder medstuderende fra nær og fjern, rejser tre gange om året og finder sin egen stemme i et blomstrende, internationalt fællesskab.

 

Ranum Efterskole College er ikke som andre efterskoler. Den er en af landets få internationale efterskoler, så blandt de 470 elever kommer flere fra andre europæiske, asiatiske, amerikanske og afrikanske lande. Sammensætningen er en mangfoldig flok, som vokser sig til et stærkt fællesskab og lærer eleven at se ud over sin egen verden, fortæller Olav Storm Johannsen, der er forstander på den nordjyske efterskole.

Det internationale aspekt udvikler de unge mennesker og giver en større forståelse af det liv, de lever i verden – og ikke kun deres eget liv, men også andres ude i verden. Men det kræver selvsagt en indsats af hver enkelt elev, forklarer forstanderen.

Vi vil rigtig gerne, at eleverne lærer at håndtere forandringer og blive gode til at træffe valg, så de kan sætte kursen i deres eget liv

”Det første jeg spørger potentielle elever om, er, om de er modige, om de tør udfordre sig selv, om de har lyst til at tage ansvar for deres eget skoleår og om de har lyst til at rejse ud i verden? For det handler om at være engageret, at udfordre sig selv og teste sig selv af på dybt vand. For man kommer ikke på Ranum for udelukkende at blive bedre til noget, man allerede er god til. Vi vil rigtig gerne, at eleverne lærer at håndtere forandringer og blive gode til at træffe valg, så de kan sætte kursen i deres eget liv.”

Demokratisk undervisning

Når Olav Storm Johannsen fortæller, at de unge skal tage ansvar for eget skoleår, er det ikke bare fyldige ord i en salgstale. På Ranum stemmer eleverne nemlig om, hvilke valg- og profilfag, der skal være i skoleåret. Skoleåret er inddelt i tre faser, som hver afsluttes med en rejse. I første fase vælger de nye elever inden skolestart mellem ca. 25 profilfag. Men de efterfølgende to faser står eleverne selv for søsætte. De vender deres ideer med forstanderen, snakker potentielle undervisningsformer, er det undervisning eller underholdning, hvilken økonomi skal der til osv. Herefter stemmer alle eleverne om forslagene i en sand demokratisk proces.

”Til sidst stemmer forældrene også om forslaget, for det kræver naturligvis også modige forældre at sende deres unge ud i verden og eksempelvis vandre i Himalaya eller i Perus Andesbjerge; eller at sende børnene af sted til Indien for at hjælpe på et børnehjem eller til Namibia for at gennemføre dyrebeskyttelsesprogrammer.”

Alle de tre faser – profilfag 1, kulturfag og profilfag 2 – afsluttes med en (bæredygtig) rejse, hvor den forudgående undervisning bliver brugt aktivt i mødet med nye kulturer og de unikke oplevelser, de unge mennesker selv har været med til at planlægge.

Maritim dannelse

Den dansk-internationale efterskole ligger tre km. fra Rønbjerg, hvor efterskolen har lavet en helt unik maritim base med sauna og vildmarksbade og naturligvis sejlbåde, surf og windsurf, samt SUP-boards. Vandet spiller en vigtig rolle for skolen. ”At være på vandet er noget af det allermest opdragende. Man skal håndtere sikkerhed, man skal håndtere kammeratskab og man skal kunne navigere og sætte kursen selv. Man skal vurdere vind og vejr, for alting forandrer sig omkring en. Men det er lige præcis de menneskelige kerneværdier; nemlig at man lærer at omstille sig, at man kan lære at samarbejde og at man kan lære at bruge de nye egenskaber, som vi gerne vil lære de unge mennesker på Ranum,” fortæller Olav Storm Johannsen.

Til oktober skal 120 elever tage deres dykkercertifikat i Middelhavet. Tidligere har eleverne efterfølgende rejst ud til koralrevet Great Barrier Reef eller andre kendte rev i Caribien, hvor de har været med til at rense revene og hjælpe dem på fode igen – ligesom eleverne dyrker egne koraller hjemme på skolen, hvor et stort klasselokale er omdannet til et studie i koralrevsdyrkning.

Niveauinddelte klasser motiverer eleverne


Som international efterskole tilbyder Ranum Efterskole College eleverne at tage hele eller dele af undervisningen på engelsk. Ranum Efterskole er landets største Cambridge Assessment-udbyder af de internationale prøver. De internationale forløb følges både af danske og internationale elever. Forløbet giver et godt afsæt for de elever som vil læse en IB i Danmark eller udlandet.

Det er kun på Ranum Efterskole at eleverne har mulighed for at få et skema tilpasset deres faglige niveau og interesser i alle fag

Undervisningen er niveaudelt i alle prøvefag på skolen, fordi eleverne kommer med vidt forskellige forudsætninger. Niveaudelingen og valg af valgfag og profilfag er forskellig for alle elever, og der er derfor 470 individuelle skemaer på skolen.
Det er kun på Ranum Efterskole at eleverne har mulighed for at få et skema tilpasset deres faglige niveau og interesser i alle fag, fortæller forstander Olav Storm Johannsen.

”Når undervisningsniveauerne er tilpasset den enkeltes behov, bliver undervisningen meget mere interessebaseret. Og så bliver undervisningen langt mere stimulerende. Det betyder meget, at undervisningen er niveauinddelt og at eleverne skifter profilfag flere gange året. Det faglige fokus gør sammen med udsynet til verden og de tre rejser, at eleverne bliver mere selvstændige og åbne for andre og muligheder i livet.”