Næste:
Næste:

Stop for hurtigvoksende kyllinger er bare sund fornuft

Flere detailkæder har fulgt Lidls eksempel og stopper nu salget af turbokyllingen ross 308. – Vi håber, at hele markedet vil være med til få mere dyrevelfærd ind i supermarkederne, siger Rasmus Pape fra Lidl

 

To kilo på 30 dage.

Den hurtigvoksende kyllingerace ross 308 har mange veldokumenterede dyrevelfærdsproblemer. Den alt for hurtige vægtforøgelse resulterer bl.a. i gangbesvær og problemer med hjerte og kredsløb, og den er måske det mest groteske eksempel på, hvordan mennesket har fremavlet et dyr med det ene mål for øje at producere så meget som muligt så billigt som muligt uden hensyntagen til dyrenes velfærd.

Alligevel har de fleste danske supermarkeder fyldt køledisken med turbokyllingen ross 308. Men nu ser det ud til, at flere supermarkeder er parate til at droppe den hurtigvoksende kylling.

Det var faktisk ikke så svær en beslutning for os. Dyrevelfærd er sund fornuft, men der manglede måske én, der turde tage skridtet og de økonomiske omkostninger, der er forbundet med at droppe turbokyllingen

Siden Lidl, som den første supermarkedskæde tilbage i marts i år stoppede med salget i kædens 130 butikker, har både Salling Group, Coop og 7-Eleven meldt ud, at de vil udfase salget af ross 308.

”Vi håber, at hele markedet er parate til at tage skridtet fuldt ud, så vi kan få mere dyrevelfærd ind i supermarkederne”, siger Rasmus Pape, Chief Commercial Officer i Lidl.

Bedre liv til 3,5 millioner kyllinger

Lidls initiativ er banebrydende for den danske dyrevelfærd, da beslutningen giver 3,5 millioner kyllinger et bedre liv. I starten af februar vedtog Folketinget den nye dyrevelfærdslov, og som det første land i verden anerkender dansk lovgivning nu, at alle dyr, kæledyr såvel som landbrugsdyr, er sansende væsener. Men industrikyllingen behandles langtfra som et sansende væsen.

”Det var faktisk ikke så svær en beslutning for os. Dyrevelfærd er sund fornuft, men der manglede måske én, der turde tage skridtet og de økonomiske omkostninger, der er forbundet med at droppe turbokyllingen”, siger Rasmus Pape og tilføjer, at salget af kyllinger faktisk er gået langt bedre end forventet, efter at ross 308 er fjernet fra køledisken.

”Vores kyllinger koster lidt mere i indkøb end ross 308, men vi ser det som en investering og den udgift tager vi gerne, så prisen ikke stiger for forbrugeren”.

Tager gerne ansvaret

Ved at tage mere ansvar for dyrevelfærden håber Rasmus Pape, at Lidl kan være med til at skubbe hele branchen i en mere bæredygtig retning. (Foto: Lidl)

Landbrug & Fødevarer har tidligere kritiseret Lidls beslutning, da det ifølge brancheorganisationen ikke bør være op til dagligvarekæderne at til- og fravælge bestemte kyllingeracer. Ifølge formanden for Landbrug & Fødevarer Fjerkræ, Martin Hjort Hansen, er det forbrugeren selv, der skal træffe valget af fødevarer – ikke detailbranchen.

”Hvis vi ikke tager et ansvar, er der godt nok mange valg for forbrugerne, som skal tage stilling til en masse dyreetiske problemstillinger uden at kende det korrekte grundlag, så vi har ikke noget problem med at træffe beslutningen på forbrugernes vegne. Det samme gælder for energidrikke, hvor vi har truffet en principbeslutning om, at vi bare ikke vil sælge energidrikke til unge under 16 år”, påpeger Rasmus Pape.

Statsligt dyrevelfærdsmærket

Det er tre år siden, at Lidl sammen med størstedelen af branchen udviklede det statslige dyrevelfærdsmærke, og siden marts har alle ferske kyllinger i dagligvarekæden være påført Dyrevelfærdsmærket med et hjerte.

”Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene, og jeg er stolt af, at vi har taget et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden”, siger Rasmus Pape og tilføjer, at initiativet kun er en start.

”Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af. Initiativet betyder selvfølgelig ikke, at vi sætter os på hænderne. Vi er hele tiden i dialog med vores leverandører og kommer til at fortsætte med at dele idéer og undersøge, hvordan og med hvilke midler, det er muligt for os at optimere endnu mere på dyrevelfærden. Håbet er med tiden at have endnu flere varer med både to og tre hjerter”.

Ros fra dyrevelfærdsorganisationer

Lidl har arbejdet på implementeringen af det nye initiativ i cirka et halvt år. Blandt andet med sparring fra Anima og Dyrenes Beskyttelse, som mener, at Lidls initiativ er afgørende for hele detailbranchen:

”Der kan ikke sættes spørgsmålstegn ved konventionelle kyllingers enormt dårlige forhold. Derfor ser jeg Lidls fremsynede beslutning som intet mindre end et historisk fremskridt for dyrevelfærden. Forbrugerne har allerede sagt klart nej til buræg, og forvoksede industrikyllinger bliver det næste. Enhver detailkæde, der vil fremtidssikre sin opbakning fra kunderne, bør gøre som Lidl”, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikations- og kampagneleder i Anima, som bakkes op af Pernille Fraas Johnsen fra Dyrenes Beskyttelse.

”Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigt voksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Samtidig sender det et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop, som vi så det med buræggene. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det”, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.

Forbrugerne ønsker dyrevelfærd

Flere undersøgelser viser, at forbrugerne ønsker mere dyrevelfærd og flere bæredygtige valgmuligheder, og efter Lidls stop for konventionelle kyllinger har slagteriet Danpo fulgt op ved at meddele, at de også vil udfase ross 308 til fordel for den langsommere voksende kyllingerace ”Ranger Gold”.

”Det er virkelig spændende, at vi kan være med til at sætte en agenda og dreje branchen i en retning, som forbrugerne deler. Flere og flere forbrugere ønsker mere dyrevelfærd, så vi vil blive ved med at finde nye områder, hvor vi kan påvirke markedet i en bedre retning og gøre vores kunder opmærksomme på, at der er andre muligheder end den konventionelle”, siger Rasmus Pape fra Lidl.

Kylling er populært blandt danske forbrugere, og interessen for økologi og dyrevelfærd er større end nogensinde. Men forbruget af økokylling udgør dog kun 1 – 2 pct., så der er fortsat behov for en indsats, der styrker økokyllingens markedsandel.

Indsatsen består bl.a. af en tæt dialog med leverandørerne, så forbrugerne kan få flere bæredygtige varer at vælge imellem.

”Det hele skal ske i et tæt samarbejde med vores leverandører, for vi har et større formål med en mere bæredygtig detailbranche”, slutter Rasmus Pape.