Næste:
Næste:

Bybiler er et billigt og miljøvenligt alternativ til leasing

De danske bilister har for alvor fået øjnene op for leasing-mulighederne på det private bilmarked. I 2016 anslog de Danske Bilimportører, at hele 22 procent af de indregistrerede biler var privatleasede. En stigning fra en andel på kun fem procent i 2012. Men leasing er langt fra altid den billigste eller mest belejlige løsning.

Til trods for, at leasing-bølgen har ramt det danske bilmarked, er der masser af penge at spare, hvis man i stedet for leasing, kigger i retning af bybilsordninger. Det mener Thomas Heltborg Juul, som er salg- og marketingansvarlig for bybilskonceptet GreenMobility.

Thomas Heltborg Juul er selv bilejer. For nylig skulle han regne ud, om hans familie kunne anskaffe sig en bil mere. Han kiggede på forskellige leasing-løsninger, men regnestykket så dyrt ud, syntes han.

»Leasing er dyrt, når man regner det hele med,« fortæller han og fortsætter.

»Selv den lille VW Up løber op i ca. 3600kr. om måneden, når man tæller forsikringer og de øvrige omkostninger med. Jeg havde lavet et regnestykke, og konklusionen var, at du skal køre mere end 1 time og 20 minutter om dagen, før leasing er en billigere løsning end bybilerne.«

Og det mener Thomas Heltborg Juul også er en af forklaringerne på, at flere og flere vælger bybiler frem for leasing.

Parker din bil gratis

Bybilerne er efterhånden en integreret del af den københavnske trafik. Overalt ser man de små, miljøvenlige biler stå klar til den næste bruger. Det er ifølge Thomas Heltborg Juul en anden af forklaringerne på bybilskonceptets succes.

Bybiler går direkte ind og erstatter behovet for en bil for en meget stor del af københavnerne.

»Bybiler går direkte ind og erstatter behovet for en bil for en meget stor del af københavnerne. Du slipper for at have en bil stående, som kræver en p-licens ved din hjemmeadresse eller en p-afgift, når du parkerer andre steder i byen.«

Med en bybil fra GreenMobility kan brugerne sætte bilen fra sig, når de er færdig med at køre. Så længe bilen parkeres på en offentlig parkeringsplads uden tidsbegrænsning, kan den holde der gratis. GreenMobility har også dedikerede parkeringspladser til deres biler. Pladserne kaldes hotspots, og her er der som oftest en ledig plads.

»Naturligvis kan du ikke altid vide dig sikker på, at der holder en bil lige foran din dør. Men som bilejer finder du heller ikke altid plads til din bil lige ved din opgang. På den måde er det lidt de samme vilkår om du enten er bilejer eller bybilsbruger.«

Stor opbakning blandt brugerne

GreenMobility spurgte for nylig deres brugere, hvad bybilen betød for deres holdning til at anskaffe sig en bil. Undersøgelsen viste, at 21 procent helt havde undladt at anskaffe bil, fordi bybilen dækkede deres behov.

Årsagen til den massive opbakning til bybilerne skal også findes i en generel modning af konceptet, mener Thomas Heltborg Juul.

»Vi har gjort det så nemt som muligt at bruge bilerne. Du låser op med vores app, og så er du kørende. Danskerne er blevet vant til at bruge deres telefoner til mange ting i deres hverdag. Det er ikke længere så eksotisk at skulle låse en bil op på den måde.«

Bybilerne kører på elektricitet og foruden at være meget støjsvage, udleder de heller ikke skadelig CO2. Den grønne profil er vigtig for mange understreger Thomas Heltborg Juul.

»Vores brugere tæller alle fra unge studerende til direktører i erhvervslivet. Vi kan se, at det er blevet moderne i mange samfundsgrupper at signalere, at man også tænker på miljøet, når man vælger transportmiddel.«

I det hele taget er bybiler en oplagt løsning til f.eks. de bilister, som vægter en grøn profil og tilgængelighed højt. Derfor kan GreenMobility også konstatere en meget stor loyalitet blandt deres brugere.

»Vi får nogle meget flotte tilbagemeldinger, når vi spørger vores brugere, om de kan lide vores produkt. Hele 90 procent siger, at de taler om GreenMobility med deres venner og familier. Og 85 procent siger, at de vil anbefale GreenMobility til andre.«