Næste:
Næste:

Med DriveNow app´en skal der kun et swipe til at åbne en ledig bybil, og man kan afslutte turen i det meste af København. (Modelfoto)

Fristet af friheden 
med DriveNow

Rikke Pelch Drammeh er en af de foreløbigt 100.000, som er sprunget på trenden med fleksibel transport i København.

»Min søn, Louis, på 20 år og hans venner har brugt DriveNow-bilerne i lang tid, og i maj besluttede jeg også at prøve, da jeg skulle hjem fra IKEA«, fortæller 47-årige Rikke Pelch Drammeh fra Østerbro - sygeplejerske og til daglig visitator ved Københavns Kommune.

»Jeg havde ikke lige tænkt det som en mulighed, men det er let og du betaler kun pr. minut, så jeg har taget flere korte ture siden«, siger hun og vil ikke afvise en dag også at tage en langtur med familien i stedet for at leje en bil.

»Jeg kørte forleden fra Østerbro til Frederiksberg. Den tur plejer jeg at betale 300 kr. for i taxa. Nu kunne jeg gøre det for 80 kr.«

Rikkes mand, Ebrima, er ved at tage kørekort, og han glæder sig også til at kunne snuppe en af de ca. 550 nye BMW og Mini Cooper biler, som man kan åbne med et swipe på mobilen og sætte fra sig i det meste af København og bl.a. ved lufthavnen, ved IKEA og ved regionens hospitaler.

Det er nemt og hurtigt at åbne bilen med et swipe på mobilen. (Modelfoto)

Bilen er solgt

For to år siden solgte familien Drammeh deres bil, og de har ingen planer om at købe igen foreløbig.

»Man plejer at sige, at du kan køre meget taxa for det, du sparer ved ikke at have bil – men DriveNow er endnu billigere«, siger Rikke.

»Jeg kørte forleden fra Østerbro til Frederiksberg. Den tur plejer jeg at betale 300 kr. for i taxa. Nu kunne jeg gøre det for 80 kr.«, fortæller hun.

DriveNow-konceptet er kendt i en række storbyer i verden, og i Danmark er det drevet af Arriva Danmark. Selskabet, som mest er kendt for tog- og busdrift, har undersøgt de moderne trafikmønstre og set, at behovet for fleksibilitet og frihed er stort.

Det viser sig, at 30-35 procent af privatbilerne i København holder på samme p-plads fra mandag til fredag. Ejerne bruger cykel, bus og S-tog i hverdagene og har kun bilen for at have frihed til at køre i weekenden.

»Vi ser bybilerne som et smart alternativ, der giver samme frihed uden udgifter til forsikring, parkering, benzin eller strøm«

»Vi ser bybilerne som et smart alternativ, der giver samme frihed uden udgifter til forsikring, parkering, benzin eller strøm«, forklarer Morten Jakobsen, direktør i DriveNow Danmark.

Uden risiko

»Udviklingen i bilmarkedet med skærpede krav til CO2-reduktion gør, at du risikerer at tabe penge på at købe en benzinbil, og det kan være dyrt at satse på en elbil, som måske kommer i en bedre og billigere model næste år«, siger Morten Jakobsen.

»Derfor vælger mange familier en leasingløsning, men her er bybilsmodellen et ultrafleksibelt alternativ, som gør at du helt slipper for vask og vedligeholdelse«, siger han.

DriveNow-bilerne kan bruges af både lokale og turister til mødet, indkøbsturen, familiebesøget, turen i sommerhuset eller noget helt femte. Alle omkostninger er betalt med minutprisen.

DriveNow-flåden består af BMW i3, MINI Cooper 3- og 5-dørs samt BMW 1-serien. Desuden testes BMW X2 henover sommeren. (Modelfoto)

Miljørigtigt og bekvemt

DriveNow er tænkt som et grønt alternativ til privatbilen og et fleksibelt og hurtigt alternativ til den offentlige trafik og cyklerne. Af miljøhensyn er de fleste bybiler eldrevne, og ifølge Dansk Elbil Alliance udleder en DriveNow elbil 0 gram CO2 pr. kilometer, da den kører på certificeret grøn strøm fra vindmøller.

De nye BMW i3´ere kan endnu ikke hamle op med benzinbilerne i forhold til køreafstand uden opladning, men i 2020 ventes nye elbiler, der kører endnu længere på en opladning.

Allerede i dag kører de nye elbiler op til 320 kilometer på en opladning, og da der er hurtigladere rundt i landet, vælger flere kunder disse biler også til lange ture.

»Vi tester i øjeblikket BMW X2´eren, som på grund af plads, komfort og sikkerhed er en efterspurgt familiebil, og i 2020 kan vi også tilbyde Mercedes, når fusionen mellem DriveNow og Car2go er slået igennem som SHARE NOW«, fortæller Morten Jakobsen.

Rikke Pelch Drammeh glæder sig meget til at skulle køre Mercedes, som er hendes yndlingsbil, og hun synes også, at miljøtanken er god.

»Jeg har nu stadig mere fokus på, om der er et barnesæde, så jeg kan have min 3-årige datter, Amy, med i bilen, for det er bare bekvemt og trygt at kunne køre lige til døren«, siger hun og tøver ikke med at anbefale ordningen til sine venner.