Næste:
Næste:

Kristian Zahrtmann: ’Adam i Paradis’, 1914. Privateje.

Kristian Zahrtmanns sans for det skæve

Kristian Zahrtmann var kunstner, underviser og selskabsmenneske. Han er kendt for sine farverige malerier af det italienske landskab og sine historiske værker. Han malede dog også billeder af stærke kvinder og smukke mænd, og flere af hans nøgenbilleder med mandlige modeller var tæt på at skabe skandale. På Den Hirschsprungske Samling kan man frem til 10. maj se udstillingen Kristian Zahrtmann. Queer, kunst og lidenskab, der sætter fokus på den del af hans kunst, der i dag kan betegnes som queer - det skæve og anderledes.

Kristian Zahrtmann blev født i Rønne i 1843 som den ældste i en velstående, børnerig familie. Hans far var læge og hans mor af bornholmsk købmandsslægt. Hele livet var han nært knyttet til især sin mor, som også inspirerede ham til fremstillinger af usædvanlige historiske kvinder. I 1864 gjorde Zahrtmann alvor af drømmen om at blive kunstner, og han blev optaget på Kunstakademiet i København. Allerede fire år senere var han færdiguddannet.

Med Aarene bliver Arbejdet med Kunst mere og mere kært, mere og mere Livsbetingelsen …

Kristian Zahrtmann: ’Scene fra Christian VII’s hof, 1873. Den Hirschsprungske Samling

En frygtløs kolorist

I dansk kunsthistorie er Zahrtmann især husket som en indflydelsesrig underviser og pædagog i årene 1885-1908 på Kunstnernes Studieskole. Uddannelsen var oprettet som modsvar til den gammeldags undervisning på Kunstakademiet, og Zahrtmann udfordrede sine elever til at finde deres egen stil. Selv var han en frygtløs kolorist, der malede med avanceret brug af farvekontraster, hvor varme og kolde kulører møder hinanden. Hans kendteste malerier var farvestærke motiver fra Italien og historiske malerier af blandt andre den forkætrede kongedatter Leonora Christina.

Kristian Zahrtmann: ’Leonora Christina i Maribo Kloster’, 1914. Fuglsang Kunstmuseum.

Zahrtmann og Italien

Kristian Zahrtmann udviklende et kærlighedsforhold til Italien, som han besøgte første gang i 1875, og som han trofast vendte tilbage til, indtil helbredet svigtede efter 1913. Især den lille bjergby Civita d’Antino øst for Rom blev et holdepunkt, hvor han tilbragte mange somre. Sydpå udviklede hans kulører sig i næsten eksplosiv retning, og med turistens nysgerrige blik malede han katolicismens religiøse fællesskaber og dagligdagens folkeliv i storslåede landskaber og dristige farver. Følelser, flirt og farver står centralt i de italienske billeder, og det smitter af på resten af hans kunst.

Kristian Zahrtmann: Mit frokostbord i Portofino, 1900. Ribe Kunstmuseum.

Den queer Zahrtmann

Kristian Zahrtmann havde stor succes med at leve og male ”skævt” i forhold til datidens normer for køn og seksualitet. Med udstillingen Kristian Zahrtmann. Queer, kunst og lidenskab kaster Den Hirschsprungske Samling et nyt blik på Kristian Zahrtmann, hans sprudlende liv og virke og på den del af hans kunst, der i dag kan betegnes som queer - det skæve og anderledes.

I den danske Kunsts Have vokser mange skønne blomster, Zahrtmann er en sjælden og straalende Pæon

Udstillingen introducerer Zahrtmann som en queer kunstner på kant med normerne og ”den gode smag”. Flere af Zahrtmanns billeder indeholder ofte noget skævt eller overdrevet. Parodi og udfordring er et kendetegn ved queer kunst.

Kristian Zahrtmann: ’Dronning Kristina i Palazzo Corsini, 1908. Statens Museum for Kunst.

Forargede i samtiden

Mange af Zahrtmanns egne forbilleder havde en adfærd, der gik på tværs af de accepterede kønsroller, og han valgte ofte modeller, der udfordrede de gængse skønhedsidealer. Zahrtmann havde et undersøgende og utraditionelt blik på mænd, kvinder og kønsroller, og flere af hans mindre kendte malerier udfordrer de almindelige forestillinger om maskulint og feminint. I sine sene år malede og udstillede han en stribe erotiske mandebilleder, der forargede i samtiden, men Zahrtmann var ligeglad. Han havde mange venner og støtter, og han tjente gode penge.

Skidt med Naturen, naar man har Menneskene

Vi ved ikke, hvordan hans kærlighedsliv formede sig. Han udtalte sig aldrig om sin seksualitet, og han blev aldrig gift, men i flere af hans malerier er der tydelige homoseksuelle temaer.

Kristian Zahrtmann: ’David ved Sauls Palads, 1877-78. Privateje.

En af de vigtigste støtter

Den Hirschsprungske Samlings grundlægger, Heinrich Hirschsprung, var en af Zahrtmanns vigtigste støtter, og i 1875 købte han sit første værk af kunstneren.

Der er ikke blandt vore nulevende kunstnere en mere fejret, en højere elsket Mand end han; ingen, der som han har vundet Hjærterne, været en Vejleder, en Beaander og en faderlig Ven

Museet rummer i dag en stor samling af Zahrtmanns værker. Det er bl.a. malerier, tegninger, breve skulpturer, møbler og genstande fra hans hjem. Flere af genstandene indgår i udstillingen heriblandt flere samlet fra landets museer og private hjem. Kristian Zahrtmann døde i 1917.

Kristian Zahrtmann: ’Selvportræt en face. Lampelys’, 1914. Statens Museum for Kunst.

Udstillingen er skabt i samarbejde med Ribe Kunstmuseum og Fuglsang Kunstmuseum. Formidlingsaktiviteter og undervisningsmateriale til skoleklasser er udviklet i samarbejde med LGBT Danmark.