Næste:
Næste:

Shakespeare tager også selfies

Ting, der ikke fandtes på Shakespeares tid: Wi-fi. Emojis. Apps, der tæller, hvor mange gange du tjekker din telefon (svaret er helt sikkert for mange). 

Ord, der ikke fandtes: Offline. Selfie. Skærmtid. Fear of missing out.

Foto fra forestillingen: Emilia Therese

Da Shakespeare skrev stykket EN SKÆRSOMMERNATSDRØM omkring 1596 var det en sød forviklingskomedie ude i en magisk skov. Nu, 400 år senere, sætter Betty Nansen Teatret forestillingen op som en drilsk kommentar til vores sære, allestedsnærværende skærmkultur.

Der er ikke nogen tvivl om, at det selvsikkert iscenesætter teatret som et frigørelsens rum i en verden med alt for meget selvkontrol og mobiltelefon

Foto fra forestillingen: Emilia Therese

I instruktør Elisa Kragerups version tager forestillingen afsæt i en affortryllet verden, hvor vi iscenesætter kontrollerede version af os selv gennem skærmen. Kroppen, naturen og vores eget, inderste selv er blevet et utrygt, ukontrolleret sted. Det kan lyde næsten dystopisk, men Elisa Kragerup har grebet fat i den humor, der ligger i både selviscenesættelsen og kontroltabet:

”For mig er det grundlæggende en fortælling om at give slip. At give slip på de forestillinger, vi som mennesker hele tiden bygger op om os selv og viser frem til omverdenen. Vi bruger så meget tid på at iscenesætte fortællingen om os selv, i stedet for bare at være os,” siger forestillingens instruktør, Elisa Kragerup.


  • Prestige i at være offline

    Hvis du er en nogenlunde gennemsnitlig dansker, har du tjekket din telefon inden for de seneste 27 minutter. Ifølge en undersøgelse fra Deloitte tjekker vi i gennemsnit telefonen 53 gange om dagen – 74 gange for de 18 – 24 årige.

    Et rum og et sprog, der bliver siddende lidt i kroppen som en mulighed eller et tilflugtssted, der også er teatret, når det er bedst

    Foto fra forestillingen: Emilia Therese

    Hver fjerde dansker føler sig decideret stresset af mobilen. Vi er hele tiden tilgængelige og kan aldrig forsvinde. Derfor gør vi, hvad vi kan for at tvinge os selv væk fra telefonen. Flere og flere cafeer indfører mobilfrie dage eller zoner, vi snakker om digital detox og slow living, og der er ligefrem prestige i at eje en dumbphone – en gammeldags klaptelefoner uden internet –  den signalerer frihed og overskud, som mediet Zetland blandt andet skriver.

    Foto fra forestillingen: Emilia Therese

    Det er på den baggrund, at Elisa Kragerup fortolker Shakespeare. Både for at give os et frit rum til at give slip og forsvinde i et par timer uden at skulle tjekke en telefon. Men også helt konkret på scenen, hvor skærmen og den konstante selvdokumentation skaber sin egen surrealistiske virkelighed.

    ”For mig bliver den her virkelig, vi har skabt med vores skærme, en ret umagisk parallelverden med en alt for stor kontrol over os. Med den udvikling har måske også mistet følelsen af, at der er noget, der er større end os selv. Vi har en idé om, at hvis der er noget, vi ikke kan se, så findes det ikke,” siger Elisa Kragerup.

  • De er isolerede individer, der kigger ind i kameraet, når de taler til hinanden. At høre disse alt for moderne karakterer fremføre Shakespeares replikker er i sig selv et forrygende greb

    Iscenesat naturlighed

    En af karaktererne i EN SKÆRSOMMERNATSDRØM er den unge kvinde Hermia. Du er måske stødt på en version af hende før på Instagram eller Youtube, hvor hun deler sit liv og bedste tips med sine følgere.

    I forestillingen spilles hun af skuespiller Emma Sehested Høeg, der har hentet inspiration til karakteret fra Instagrams idylliske feed:

    ”Hermia ved præcis, hvad der virker på sociale medier. Hun kender spillereglerne, hun er vokset op med dem og oplever ikke sig selv, og det hun laver foran kameraet, som påtaget og iscenesat. Hun ved, at der er valuta i at være naturlig, ærlig og fri – at stå ved sin angst og turde dele den med hele verden. Hermia ER ægte. Også når hun tænder kameraet – det mener hun i hvert fald selv,” siger Emma Sehested Høeg.

    Derfor har karakteren Hermia naturligvis også sin egen Yotube-kanal og Instagram, hvor hun deler flittigt ud af sig selv:

  • Så tør du? Slippe kontrollen og lægge skærme fra dig i et par timer? Så følg med os ind i et surrealistisk drømmeunivers, hvor vi kan kigge på os selv udefra og overveje, hvor underligt det hele egentlig ser ud.


    EN SKÆRSOMMERNATSDRØM er blevet forlænget til den 23. november på Betty Nansen Teatret. Køb billetter på www.bettynansen.dk

    Foto fra forestillingen: Emilia Therese