Næste:
Næste:

Årets mest romantiske film er også en politisk lussing

Da instruktør, Barry Jenkins, i 2017 gik af scenen efter at have vundet en Oscar® for Moonlight, kunne han vælge og vrage mellem nye filmprojekter. Mange af tilbuddene havde enorme budgetter og store stjerner på rollelisten.

Men Jenkins takkede nej til dem alle. Han havde allerede bestemt sig for, hvad hans næste projekt skulle være: En filmatisering af den legendariske forfatter, James Baldwins, romantiske mesterværk If Beale Street Could Talk, der har dansk biografpremiere 14. februar.

Instruktøren føler nemlig, at romanen, der er fra 1974, er tematisk tæt knyttet til Moonlight.

»Jeg måtte lave Beale Street først for at fuldende cyklussen mellem disse to«, siger Jenkins til The Hollywood Reporter.


If Beale Street Could Talk tager dig med til et nedslidt kvarter i 70’ernes New York.

22-årige Alonzo (Stephan James) er en fattig kunstner, der er faldet pladask for den 3 år yngre barndomsveninde, Tish (Kiki Layne). Via drømmeagtige flashbacks oplever vi de øjeblikke, hvor kærligheden mellem de to er ung og fuld af håb. Kameraet inviterer os med ind i forelskelsen og dvæler ved intense blikke, graciøse bevægelser og nøgen hud.

Filmen skifter frem og tilbage i tid - som en poetisk tankestrøm. Snart sidder Alonzo i fængsel, fejlagtigt anklaget for voldtægt af en tilfældig kvinde i nabolaget. Mens Tish bekendtgør, at hun er gravid med deres første barn.

Umiddelbart er det unge par havnet i en forfærdelig situation, men håbet får aldrig lov at dø. Tish’s familie sætter sig for at støtte dem med alt, hvad de har, og engagerer en advokat til at tage sig af sagen.

Familien som tema fylder meget i filmen. Regina King, som spiller Tish’s mor, har modtaget mange roser for sin kraftfulde og hjerteskærende præstation som den altopofrende mor. I januar vandt hun en Golden Globe for sin rolle, og hun er blandt favoritterne ved årets Oscar® uddeling.

Selv om James Baldwins bøger ofte syder af raseri vendt mod den systematiske racisme i USA, så var han også meget optaget af kærlighedens potentiale som redskab til at ændre samfundets uretfærdighed.

»Love takes off the masks we fear we cannot live without and know we cannot live within«

Det er netop kombinationen af det romantiske - nærmest erotiske – og det politiske, som If Beale Street Could Talk bliver hyldet for af kritikerne.

»Stol på kærligheden i en verden, hvor had eksisterer«. Titlen på New York Times anmeldelse opsummerer meget præcist både Baldwins og filmens pointer.

Filmen er en påmindelse om, at det at elske sagtens lader sig kombinere med at være vred.

»Filmen hører hjemme i samtiden og det gør mig rasende«

»Filmen hører hjemme i samtiden og det gør mig rasende. På en klar og direkte facon viser filmen, hvordan de hvides magt gennemsyrer samfundet og udføres gennem det juridiske system: Fra hvordan lovene fungerer til, hvordan de misbruges af politiet«, skriver Richard Brody i sin omtale af filmen i The New Yorker.

Også i Danmark er James Baldwin stadig et aktuelt navn. I januar 2019 udsendte Gyldendal Baldwins dybt personlige Giovannis Værelse i en ambitiøs nyoversættelse.

Dokumentaren I am Not Your Negro udkom i 2016 og blev en stor succes i biograferne. Politikens Kristoffer Hegnsvad tildelte filmen maksimumkarakteren 6 hjerter, og lavede i samme ombæring en artikel med anbefalinger til fem Baldwin-bøger.

Vil man varme op til If Beale Street Could Talk kan I am Not Your Negro streames på filmperler.dk.

If Beale Street Could Talk har premiere i de danske biografer d. 14. februar.